Wilno 2019 - Harcerska Akcja Zimowa (HAZ)

Sprawozdanie z naszeg biwaku zimowego:
26 grudnia 2019 r. (czwartek) - dzień 1

Wieczorem spotkaliśmy się, aby przygotować nasz wyjad. Po ostatnich rozmowach z rodzicami i opiekunami stanęliśmy do Apelu rozpoczynającego HAZ 2019. Razem z nami podróżowały trzy jednostki:
3 Kwidzyńska Drużyna Harcerek "HOGUERA", 3 Olsztyńska Gromada Zuchowa, 6 Olsztyńska Drużyna Harcerzy "Quercetalia". Naszych harcerzy łącznie było 16. Niestety ze względu na dużąliczbę chętnych, nie mogliśmy zabrać wszystkich druchów.

W skład kadry zostali powołani:

Komendant - pwd. Piotr Chrostowski HR
Z-ca Komendanta: - ks. pwd. Radosław Czerwiński HR
Kwatermistrz i instruktor programowy: pwd. Sławomir Nieciecki HR
Oboźny: ćw. Marcin Nowak
27 grudnia 2019 (piątek) - dzień 2

O godz. 9:30 przyjechaliśmy na miejsce. Zorganizowaliśmy szybkie śniadanie i mieliśmy trochę czasu na regenerację. Jak si okazało, była to dobra okazja na wspólną integrację z harcerkami przy różnych grach. Następnie zjedliśmy obiad i ruszyliśmy pod Ostrą Bramę, aby z tamtego miejsca choć część starówki zobaczyć (podróżowaliśmy trolejbusem). Trzeba przyznać, że miasto stało się podobne do wszystkich dużych miast europejskich. Bardzo dużą wiedzę na temat historii miasta ma nasz instruktor pwd. Słaomir Nieciecki, który podczas naszego wyjazdu pełnił funkcję przewodnika. Oporowadzał nas po bardzo ciekawych miejscach. Oczywiście tego dnia najwięcej emocji wzbudziło nawiedzenie M.B. Ostrobramskiej. Byliśmy w dobrym czasie, ponieważ nie było turystów. Odśpiewaliśmy Modlitwę Harcerską i pomodliliśmy się w naszych intencjach, następnie ruszyliśmy by zwiedzić pobliskie przepiękne kościoły i cerkwie. W Wilnie jest ich naprawdę dużo. Po powrocie spotkaliśmy się na krótkim kominku, gdzie gawędę opowiedział komendant biwaku - pwd. Piotr Chrostowski.
28 grudnia 2019 (sobota) - dzień 3

Kolejny dzień stał się czasem naszego dyżuru kuchennego i porządkowego. Wspólna praca zawsze jednoczy, więc dość radośnie przyjęliśmy zlecone nam zadania. Po śniadaniu naszym autokarem (tutaj wielkie ukłony w kierunku naszego kierowcy Pana Kamila - fantastyczny człowiek) ruszyliśmy na starówkę. Zaczęliśmy od zwiedzania katedry, zobaczyliśmy pomnik Giedymina, jego dolny i górny zamek. Następnie udaliśmy się do kościoła Świętego Ducha, gdzie obok znajduje się kaplica z oryginalnym obrazem "Jezu, ufam Tobie" (pierwsza werjsa). Po zwiedzaniu na starówce patrole (było ich 8) rozpoczęły realizację zadania - trzeba było nagrać 2-minutowy film o ciekawym miejscu Wilna. Po wykonaniu zadania spotkaliśmy się na placu katedralnym i wróciliśmy na obiad. Popołudnie to zajęcia prowadzone przez naszego zastępowego Michała Artycha. Zaproponoiwana przez niego dynamika nauczyła nas, jak przetrwać na pustyni. Umiejętności to jedna sprawa, ale zdolność pracy w grupie to doświadczenie bezcenne. Wieczorem odbyła się kolacja, sprzątanie szkoły (dyżur) i drugi kominek. Ten był nieco dłuższy. Gawędę o św. Jerzym opowiedział ks. pwd. Radosław Czerwiński. Przy okazji poznaliśmy nowe pieśni harcerskie, pośpiewaliśmy kolędy i nauczyliśmy się nowych pląsów (Hit nauczyli nas zuchy: Indyk w stodole). Po zakończeniu dnia poszliśmy spać.
29 grudnia 2019 (niedziela) - dzień 4

Po śniadaniu i apelu porannym, udaliśmy się na Cmentarz na Rossie. Czas pełen refleksji. Złożyliśmy znicze na grobie, gdzie złożono serce Marszałka Piłsudskiego i Jego Matki. Cmentarz na Rossie jest jedną z czterech polskich nekropolii narodowych. W skład zespołu cmentarnego wchodzi Stara Rossa (1769/1801), Nowa Rossa (1847), Cmentarz Wojskowy (1920), mauzoleum Matka i Serce Syna (1936). Następnie udaliśmy się do przepięknego kościoła świętych Apostołów Piotra i Pawła. Tam uczestniczyliśmy w polskiej Mszy Świętej. Nasi harcerze pełnili służbę liturgiczną przy ołtarzu, odczytali również czytania. Następnie udaliśmy się na Górę Trzech Krzyży, gdzie podziwialiśmy cudowną panoramę Wilna. Po powrocie zjedliśmy obiad i odbyła się nasza Drużynowa Komisja Stopni, gdzie do biegu na stopień zostało dopuszczonych 8 harcerzy. Przed kolacją odbył się bieg na stopień w formie francuskiej gry. Wynim był następujący: mamy 2 ćwików i 6 wywiadowców. Trzeba było wykazać się pomysłowością i znajomością harcerstwa. W zwycięskiej ekipie znalazł się druh Olaf. Ponieważ gra tak długo trwała, opóźniła się kolacja i nie było już kominka. Choć harcerze poszli szybko spać to jednak noc nie była krótka:
29/30 grudnia 2019 (niedziela/poniedziałek)

Wieczorem zastępowi otrzymali CIĘŻKI ALARM MUNDUROWY. Musieli szybko stawić się na TIES BRIDGE (Most Krawatów). Tam odnowili swoje Przyrzeczenia Harcerskie i zgodzili się przyjąć funkcję Przybocznych. Szybko zareagowali na alarm. Przekazanie odbyło się na moście, bo to symboliczne przejście z jednej strony na drugą. Następnie nad ranem zostało obudzonych 6 harcerzy, którzy mieli do wykonania różne zadania. Ostatecznie zakończyło się to powołaniem zastępowego Rysi - został nim wyw. Franciszek Krajewski. pozostałych 5 druhów: Krzysztof, Olaf, Janek, Jakub i Szymon zostali podzastępowymi (w drużynie nazywamy ich "Zastępowymi na próbie"). Jeszcze przed świtem rozpaliliśmy ognisko przy którym złożył Przyżeczenie Harcerskie i Krzyż otrzymał druh Patryk Bućwiło. To ostatnie wydarzenie było niezwykle wzruszające. Nowym funkcyjnym i Patrykowi serdecznie gratulujemy!
30 grudnia 2019 (poniedziałek) - dzień 5

Poranek to śniadanie, sprzątanie szkoły, apel kończący i szybkie pakowanie do autokaru. Trzba przyznać, że poszło nam bardzo sprawnie. Podziękowaliśmy Dyrektorowi polskiemu Gimnazjum im. św. Jana Pawła II w Wilnie i ruszyliśmy do domu. Po drodze zatrzymaliśmy się w Trokach, gdzie zwiedziliśmy zamek i mieliśmy okazję wydać ostatnie pieniądze w obcej walucie. W Olsztynie byliśmy ok. 22:00, gdzie powitali nas nasi blsicy. Na miejscu odbyło się oficjalne zwolnienie z funkcji. Związaliśmy krąg z rodzicami i po obrzędowym zakończniu, rozeszliśmy się do domu.

Tak zakończyliśmy nasz Harcerską Akcję Zimową w Wilnie - łącznie 5 dni! To był ciekawy czas!